The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content Accessibility
New release
Coming 
None

Norman McLaren : musicien animé

2014 26 min
Leaving soon

Norman McLaren voulait faire du cinéma « une forme d’expression aussi simple, intime et excitante que les arts traditionnels comme le dessin, la peinture et la sculpture ». Non content de créer uniquement les images de ses films, il s’est mis à composer sa propre musique en dessinant,  gravant et photographiant des motifs directement sur la bande sonore de la pellicule, ce qui a fait de lui un pionnier de la musique électronique bien avant l’invention du synthétiseur. Norman McLaren : musicien animé célèbre cette exploration en dévoilant des séquences  jamais vues auparavant de ce maître du cinéma.

This content is not available for free viewing in your location.
Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.
Not available
Share
Norman McLaren : musicien animé

Details

Norman McLaren voulait faire du cinéma « une forme d’expression aussi simple, intime et excitante que les arts traditionnels comme le dessin, la peinture et la sculpture ». Non content de créer uniquement les images de ses films, il s’est mis à composer sa propre musique en dessinant,  gravant et photographiant des motifs directement sur la bande sonore de la pellicule, ce qui a fait de lui un pionnier de la musique électronique bien avant l’invention du synthétiseur. Norman McLaren : musicien animé célèbre cette exploration en dévoilant des séquences  jamais vues auparavant de ce maître du cinéma.

  • script
    Donald McWilliams
  • direction
    Donald McWilliams
  • editing
    Donald McWilliams
  • music consultant
    Luigi Allemano
  • sound consultant
    Luigi Allemano
  • sound restoration
    Luigi Allemano
    Donald McWilliams
    Jean Paul Vialard
    Aldo La Ricca
  • sound editor
    Luigi Allemano
  • object animation
    Élise Simard
  • The McLaren hen
    Norman McLaren
    Marcy Page
    Randall Finnerty
  • titles
    Mélanie Bouchard
    Randall Finnerty
  • graphic layout
    Mélanie Bouchard
    Randall Finnerty
  • narration
    Donald McWilliams
  • narration recording
    Geoffrey Mitchell
  • voice director - narration
    Karen Feiertag
  • sound mixer
    Jean Paul Vialard
  • online editing
    Denis Pilon
  • technical director
    Éloi Champagne
  • technical coordination
    Steve Hallé
  • None
    Isabelle Painchaud
    Pierre Dupont
    Patrick Trahan
    Robert Paquin
  • marketing
    Christine Noël
  • administration
    Rosalina Di Sario
    Victoire-Émilie Bessette
    Stéphanie Lalonde
    Dominique Forget
  • executive producer
    Michael Fukushima
  • producer
    Jelena Popovic
    Marcy Page

Enjoy the NFB experience on your favourite device

Education

Ages 16 to 18
School subjects

Ideal for students of animation or musical composition. Compare McLaren’s intent and process in Loops (1940) to the combination of music, sound and animation in a contemporary film such as Disney’s Fantasia. Why do you think McLaren was inspired by an avant-garde composer like John Cage? Discuss the legacy of McLaren’s innovations and their influence on other filmmakers, artists, and animators. Use McLaren’s techniques to produce your own composition on a one-minute strip of film.