The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content Accessibility

Mémoire indienne

Ce court métrage documentaire présente le Pavillon indien de l'Expo 67 de Montréal. Reflétant l'histoire et la mythologie des communautés autochtones du Canada, ce pavillon porte le sceau de leurs revendications. Aillant comme guide une jeune Autochtone, le film débute avec la visite d'une réserve dans les Rocheuses, avant de nous amener ensuite au cœur de l'exposition, à Montréal.

Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.

Details

Ce court métrage documentaire présente le Pavillon indien de l'Expo 67 de Montréal. Reflétant l'histoire et la mythologie des communautés autochtones du Canada, ce pavillon porte le sceau de leurs revendications. Aillant comme guide une jeune Autochtone, le film débute avec la visite d'une réserve dans les Rocheuses, avant de nous amener ensuite au cœur de l'exposition, à Montréal.

  • director
    Michel Régnier
  • photography
    Michel Régnier
  • editing
    Michel Régnier
  • producer
    Robert Forget
    André Belleau
  • sound
    Michel Hazel
  • sound mixer
    Ron Alexander
    Roger Lamoureux
  • music
    Hervé Brousseau
  • participation
    Janice Lawrence

Education

Ages 15 to 17
School subjects

Students can list/discuss/critically analyze how Indigenous people are depicted in film (1960s), including language used. Students can research history of Residential Schools, then and now, report to class/written/discussion. Students can research and report history of Indigenous education in Canada, analyze depictions in history textbooks, non-Indigenous vs. Indigenous perspectives. Students can research Alanis Obomsawin’s work (NFB) - report/show clips from various films on Indigenous peoples, perspectives, past and present.