The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content
My List
Your request could not be processed.
This film is already in your list
New release
Coming 
None

D'Arusha à Arusha

2008 1 h 54 min
Leaving soon

À partir de la tragédie rwandaise, D’Arusha à Arusha interroge le fonctionnement de la justice internationale et ses limites, en se penchant sur les activités du Tribunal pénal international pour le Rwanda (TPIR) chargé de juger les responsables du génocide et le rôle des gacacas, ces tribunaux populaires qui tentent d’instaurer une justice de réconciliation. Entremêlant les archives audiovisuelles d’une justice internationale se mettant en scène en vase clos et des témoignages sur le terrain, le film confronte les points de vue et invite le peuple rwandais à se réapproprier son histoire. Héritier d’une riche tradition documentaire qui s’intéresse aux …

We're sorry, this content is not available in your location.
Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.
Not available
D'Arusha à Arusha

Details

À partir de la tragédie rwandaise, D’Arusha à Arusha interroge le fonctionnement de la justice internationale et ses limites, en se penchant sur les activités du Tribunal pénal international pour le Rwanda (TPIR) chargé de juger les responsables du génocide et le rôle des gacacas, ces tribunaux populaires qui tentent d’instaurer une justice de réconciliation.   Entremêlant les archives audiovisuelles d’une justice internationale se mettant en scène en vase clos et des témoignages sur le terrain, le film confronte les points de vue et invite le peuple rwandais à se réapproprier son histoire. Héritier d’une riche tradition documentaire qui s’intéresse aux rituels des institutions – notamment avec Raymond Depardon –, Christophe Gargot explore les enjeux d’une conscience universelle à l’œuvre, tout en questionnant notre rapport aux images et notre appartenance au monde.
  • participation
    Jean de Dieu Bucyibaruta
    Laurien Ntezimana
    Marie Goretti Uwaliboye
  • script
    Christophe Gargot
  • direction
    Christophe Gargot
  • editorial advisor
    Thierry Cruvellier
  • picture
    Samuel Dravet
  • assistant cameraman
    Johan Legraie
  • location sound
    Frédéric Salles
  • picture editing
    Anne Lacour
  • assistant editor
    Clémentine March
  • sound editor
    Jean-Marc Schick
  • sound mixer
    Jean-Marc Schick
  • digital grading
    Dimitri Darul
  • translation
    Bernadette Balland
    Éliane Habimana
    Eve Judelson
    Monique Moujawamaria
    Joanne Perkins
  • head of production
    Christelle Treut
  • technical assistant
    Carole Le Page
  • None
    Damien Combier
    Eugène Rwatsi
    Nicolas Marcos
    Magali Vidal
    Solen Labrie Trépanier
  • production director
    Cabinet Jean-Pierre Quemoun
  • production assistant
    Dady de Maximo Mwicira-Mitali
  • subtitling
    David Combes Dhenaux
  • post-production management
    François Bertrand
  • post-production coordination
    Stéphanie Herminie
  • technical manager
    Yanis Lerochreuil
  • technical editing service
    Danielle Raymond
    Amélie Bolduc
  • marketing officer
    François Jacques
  • administrator
    Johanne Dubuc
  • production coordinator
    Nathalie Cloutier
  • administrative assistant
    Dominique Brunet
    Lise Lévesque
  • technical coordinator
    Richard Cliche
  • delegate producer
    Maryse Chapdelaine
  • producer
    Christophe Gougeon
    Antoine Segovia
    Yves Bisaillon
    Christian Medawar

Enjoy the NFB experience on your favourite device. 

Education

Ages 16 to 18
School subjects

Warnings: Visuals of mummified skeletons, topic of genocide

Why does the filmmaker include the history of Rwanda at the beginning of the film? What impacts may colonialism have had on the conflict and genocide? How important is it to be specific about the language used to describe genocide, from an ethical or legal standpoint? How does the filmmaker build emotion to mimic the escalation of conflict in Rwanda? What techniques are used to convey certain emotions in the audience? Explain the juxtaposition of the courtroom, prison and gacaca tribunal footage. What do you think the filmmaker’s intent was in going back and forth between perspectives? What is the difference between guilt and responsibility? Does either tribunal establish a clear distinction between them? How do the subjects of the film grapple with their own feelings of guilt or responsibility?