C'est le premier film réalisé par l'Indian Film Crew, dans le cadre du programme Challenge for Change de l'ONF. Il a été tourné à Akwesasne (réserve de St. Regis). Deux porte-parole expliquent les aspects historiques et autres de la religion, de la culture et du gouvernement de la maison-longue, qui sont imbriqués. Ils réfléchissent sur l'impact de l'arrivée des colons sur le mode de vie autochtone et sur ce que l'avenir peut apporter.
C'est le premier film réalisé par l'Indian Film Crew, dans le cadre du programme Challenge for Change de l'ONF. Il a été tourné à Akwesasne (réserve de St. Regis). Deux porte-parole expliquent les aspects historiques et autres de la religion, de la culture et du gouvernement de la maison-longue, qui sont imbriqués. Ils réfléchissent sur l'impact de l'arrivée des colons sur le mode de vie autochtone et sur ce que l'avenir peut apporter.
Ideal for introducing students to the history of the Haudenosaunee Confederacy, “people of the longhouse,” or more commonly known as the Iroquois or Six Nations. Research what Canadian laws and policies contributed to the “loss of the Indian way of life,” as mentioned in the film. How did the attitudes of settlers and the Indian Act contribute to the severing of matrilineal societies, and does this correlate with Missing and Murdered Indigenous Women? How did the Haudenosaunee Confederacy influence the United Nations and Canadian government structures? Although this film was created in 1969, how is the message evoked in the film still significant today? Why do racism, prejudice and discrimination against Indigenous people persist in Canada? This is the first NFB film made entirely by an Indigenous crew; why is it important for Indigenous Peoples to tell their own stories by being behind the camera as well as in front of the camera?