Ce film raconte l'histoire des expéditions maritimes dans le Grand Nord, notamment le voyage, en 1922, du capitaine Joseph-Elzéar Bernier, illustre marin. Né à L'Islet, ce capitaine au long cours avait à son actif cinquante ans de navigation sur toutes les mers du globe. Le capitaine Bernier inaugurait l'ère de la navigation moderne dans l'océan glacial où les bateaux devaient faire des prouesses pour passer au milieu des glaces et contourner les banquises.
Ce film raconte l'histoire des expéditions maritimes dans le Grand Nord, notamment le voyage, en 1922, du capitaine Joseph-Elzéar Bernier, illustre marin. Né à L'Islet, ce capitaine au long cours avait à son actif cinquante ans de navigation sur toutes les mers du globe. Le capitaine Bernier inaugurait l'ère de la navigation moderne dans l'océan glacial où les bateaux devaient faire des prouesses pour passer au milieu des glaces et contourner les banquises.
How do the narrator’s words—such as “conquer,” “against,” “heroes,” “cruel” and “foe”—describe a particular relationship to the natural world? Inuit appear in the film only either as entertainment or as servants/workers. What do students make of this? Have students discuss concepts of modernity and progress as they are portrayed in the film. Have them compare this to their own lives and the era in which they live.
Identify and explain the short-term and long-term causes of Confederation. Describe the perspectives held by different stakeholders in this event (both well known and unknown). How do regionalism and culture impact Confederation? Research George-Etienne Cartier and assess how accurate the nickname “The Lion of Quebec” is to describe him. Research George Brown and John A. MacDonald. Create appropriate nicknames to describe them.