The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content Accessibility
New release
Coming 
None

Artiste à Montréal

1954 29 min
Leaving soon

Ce court métrage documentaire nous fait connaître les adeptes du mouvement automatiste, une forme d’art abstrait créée à Montréal par Paul-Émile Borduas. Les Automatistes expliquent la nature de ce mouvement artistique d’avant-garde au narrateur Bruce Ruddick lorsque celui-ci passe un moment dans leur atelier, visite le peintre Paterson Ewen chez lui et se joint aux habitués de l’Échouerie, lieu de rendez-vous des artistes. Robert Hubbard, conservateur en chef du Musée des beaux-arts du Canada, s’exprime sur l’art non figuratif en général et l’automatisme en particulier.

We're sorry, this content is not available in your location.
Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.
Not available
Share
Artiste à Montréal

Details

Ce court métrage documentaire nous fait connaître les adeptes du mouvement automatiste, une forme d’art abstrait créée à Montréal par Paul-Émile Borduas. Les Automatistes expliquent la nature de ce mouvement artistique d’avant-garde au narrateur Bruce Ruddick lorsque celui-ci passe un moment dans leur atelier, visite le peintre Paterson Ewen chez lui et se joint aux habitués de l’Échouerie, lieu de rendez-vous des artistes. Robert Hubbard, conservateur en chef du Musée des beaux-arts du Canada, s’exprime sur l’art non figuratif en général et l’automatisme en particulier.

  • director
    Jean Palardy
  • script
    Jean Palardy
  • producer
    Robert Anderson
  • executive producer
    Robert Anderson

Enjoy the NFB experience on your favourite device

Education

Ages 15 to 17
School subjects
What is automatism? Provide examples of Riopelle and Borduas’s work for the students to study and create a definition based on the similarities. Provide materials for them to experiment in the same style. How does this style of art reflect the times or Montreal at that time? Examine contemporary art styles and analyze according to the social/political/cultural climate in which they were created.